1944. december 1–3. között a HÉV vonalán egy magyar páncélvonat jött be a Keleti pályaudvarhoz, és a HÉV-végállomás előtt áll le a HÉV-síneken. A szerelvény három kocsiból állt. Elöl-hátul páncélkocsik terepszínűre festve, ágyúk, géppuskák bent voltak, és a kettő között egy 377-es mozdony. Felső kistornyos volt.

December 29-én este 11 óra felé a Keleti pályaudvar főnökségéhez beosztott német összekötő tiszt, egy főhadnagy megjelent a mozdonyfelvigyázó iroda előtt, és közölte, hogy a Keleti fűtőházban (ahol kb. 40 db magyar és német mozdony volt leállítva, víztelenítve – 1944. december elején fagytalanították a mozdonyokat), csak azokat kell megtartani, melyekre szükség van, a többi tűzszekrényét fel kell robbantani. A németek csak nyitott katonai Volkswagenekkel mozogtak.

Január 1–5. között egy német nehézágyú állt a volt királyi váróterem előtt, és a Kerepesi út irányába, kelet felé lőttek vele.

Január 3-án a szovjetek elérték a Hungária körutat és a Kerepesi út[i] kereszteződést, onnan többször lőttek be a Keleti pályaudvarra. A németek ekkor robbantották fel a Ruggyantaárugyárnál [műszaki gumiáruk és gumijátékokat gyártott – a szerk.] lévő százlábú hidat a Kerepesi út alatt. Ez időben SS-ek szállták meg a Keleti pályaudvarnál lévő MÁV-házakat, ott is laktak a földszinti lakásokban.

Január 1–9. között magyar leventealakulatot is gyülekeztettek a pályaudvaron, és ezek a Hungária körút felé voltak bevetve. A németek felrobbantották a Kőbánya felső vasútállomásnál lévő hidat. A város felé eső őrbódéba egy feketére összeégett németet ültettek be, kezébe nyomva egy piros jelzőzászlót, és így nézett ki az ablakon. A pályaudvaron lévő, ott gyülekező utolsó német–magyar csoport január 11-én éjszaka ment el. [Hingyi László: talán január 10-én éjszaka.]

Január 11-én jöttek be a románok a MÁV-házakba az udvar felől, ezeknél aknavető volt. Az éjszaka kivonták őket.

A százlábú híd felrobbantása miatt a Thököly úton jöttek be a szovjetek – gyalogság és tankok – a Keleti pályaudvarhoz január 11-én és 12-én a Verseny utca felől.

Budapesten, az ostrom alatt és után a következő mozdonyok mozogtak a villamossíneken: 377-es sorozatú mozdony, szertartályos, akkor az Északi fűtőházban [Hingyi László: jelenleg Hámán Kató Fűtőház], valamint a Filatorigát[nál] és Angyalföld[ön] szolgáltak. A Keleti pályaudvarnál, a cinkotai vasútról jött be a villamossínekre, és a Corvin Áruházban lévő holttesteket vitte ki a Kerepesi temetőbe. A 376-os sorozatú mozdony is szóba jöhet, de ő ilyet nem látott pesti oldalon.

Forrás:

Hingyi László: Budapest ostroma 1944–1945. Források Budapest ostromának történetéből. II. kötet. Budapest, Etalon Kiadó, 2019. 304–305.